Matkaraportti: IBC avaa ovia tulevaan

Amsterdam 14.-19.9.2017

Seppo Kalli ja Timoteus Tuovinen

 

Tänä vuonna puoli vuosisataa täyttänyt IBC (International Broadcasting Conference) tunnetaan av-alan teknisenä konferenssina ja messuna, joka houkuttelee Amsterdamiin yli 50 000 osallistujaa ja yli 1500 näytteilleasettajaa joka syksy. Laite-esittelyjen lisäksi IBC tarjoaa hyvän kattauksen näkymiä broadcasting-alan tulevaisuuteen.

 

Tänä vuonna erityisiksi puheenaiheiksi nousivat seuraavat kirjainyhdistelmät: VR, AR, MR, IoT, AI, IP, OTT, 5G, UHD, HDR, jne. Uusien teknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia ja uhkia käsiteltiin laajasti. HTC Viven VR-johtaja Rikard Steiber tiivisti key notessaan oman näkemyksensä tulevaisuudesta toteamalla, että VR-sisällöt yhtyvät toisiinsa. Tulevaisuudessa alaa valtaavat elokuvalliset tarinat, joihin liittyy vuorovaikutusta ja pelillisyyttä. VR-sisältöjen kauppapaikkoja tulee lisää ja käyttäjälaitteisiin liitetään uusia ominaisuuksia, kuten silmän seurantakamera ja haptinen, tuntoaistiin perustuva palaute. Steiberin mukaan Viven VR-storessa julkaistaan täysipitkä 360-elokuva ensi vuoden maaliskuussa. VR Store toimii 32 maassa.

 

Broadcasterit ovat kiinnostuneita yleisön liikkeistä. Paneelikeskusteluissa kuitenkin vähäteltiin puheita television kuolemasta, eikä Facebookin tai muiden tv-alaa lähentyneiden suurten toimijoiden uhkaa mitenkään korostettu. Toisaalta ei myöskään löydetty yhteistä nimittäjää niille yleisöille, jotka ovat perinteisen broadcasting-tarjonnan hylänneet; nuori ikä ei enää määrittele sisältöjen ja päätelaitteiden valintoja. Myös yleisön käyttäjädatan laadussa ja laajuudessa on toivomisen varaa.

 

Broadcastingiin liittyvä kyber-turvallisuus oli myös esillä paneelikeskusteluissa. Toimialan erityiset haavoittuvuuden liittyvät niin pilvessä tapahtuvaan tuotantoon ja jakeluun kuin perinteisempiin palvelinestohyökkäyksiin. Myös eurooppalaisuus nosti päätään: miesten vessojen pisoaarien mainokset kyselivät, onko sisältösi turvassa pilvessä, jota operoivat amerikkalaiset. Eikö eurooppalainen toimija olisi turvallisempi vaihtoehto?

 

Tuotannon ja jakelun puolella ei voinut olla huomaamatta 4k-videon voimakasta esiintuloa ja runsasta tarjontaa. Pilvitekniikan hyödyntäminen tuotannossa ja jakelussa näyttää vihdoin saavuttaneen käytännössä kaupallisesti merkittävän ja varteenotettavan aseman.

 

Silmiin pisti erityisesti VR:n esille nostaminen usean yrityksen esityksessä, vaikka useimmiten se jäi todellisuudessa vain maininnan asteelle. VR-video eli 360-video näyttää kuitenkin saavuttaneen jo hyvän jalansijan. Tähän liittyvää teknologiaa oli vahvasti esillä Nokian Ozo:n lisäksi myös muilla toimijoilla. Kunnollisen katsojakokemuksen vaatimaa 3D-tilaääniratkaisuja oli esillä usealta toimittajalta. Samoin ensimmäisiä 360-videoon soveltuvia 3D-grafiikan tuotantoratkaisuja oli esillä.

 

Tekoälyä ollaan tuomassa voimakkaasti myös broadcastingiin. Ensimmäisiä kaupallisia tekoälyyn perustuvia automaatiosovelluksia oli esillä. Tästä hyvänä esimerkkinä on kotimainen voimakkaassa kasvuvaiheessa oleva startup-yhtiö Valossa, jonka kehittämällä tekoälyyn perustuvalla teknologialla videosisällön annotaatio voidaan tehdä automaattisesti ja erottaa sisällöstä erilaiset kohtaukset ja objektit. Samoilla linjoilla on IBM:n Watsonin teknologiaa hyödyntävä Watson Media, joka on juuri tuomassa omaa tekstuaaliseen ja audioon perustuvaa luonnollisen kielen tunnistusta sekä kuvan sisällön analysointiin pohjautuvaa ratkaisuaan markkinoille.

 

Ensimmäistä kertaa IBC:n yhteyteen oli järjestetty startup- ja kasvuyritysten sekä sijoittajien ja mediatalojen välinen suomalaisen Media Honeypotin järjestämä verkostoitumistilaisuus, Startup Forum. Forumiin oli runsaasta 200 tarjokkaasta hyväksytty mukaan 75 startup-yritystä, joista yhtenä esimerkkinä edellä mainittu suomalainen Valossa. Sijoittaja- ja mediatalojen sekä vastaavien edustajia Forumiin osallistui yli kolmestasadasta organisaatiosta.

 

Tekoälyä voidaan hyödyntää myös sisällön automaattisessa tuottamisessa. Tätä esitteli Jukedeck, jonka tuote mahdollistaa elokuvamusiikin tuottamisen automaattisesti tekoälyä hyödyntäen. Jukedeck voitti Startup Forumin järjestämän pitchaus-kilpailun.

 

Kaiken kaikkiaan näyttelystä jäi käteen, että kehitys kulkee kohti kuvan ja äänen laadulliseen parantamista 4k-videon ja monikanavaisen äänen muodossa ja automaation älykkyyden lisäämiseen, tekoälyä hyödyntäen. Kuitenkin BBC:n sanoin ”virtuaalitodellisuus, koneoppinen sekä tekoäly ovat vahvoja kiinnostuksen kohteita broadcasting-yhtiöille, mutta vielä emme oikein tiedä niiden merkitystä ja miten niitä hyödyntäisimme”.

 

 

Kirjoittajat ovat Digital Media Finlandin konsultteja.